Sidevisninger i alt

fredag den 21. september 2012

Dagens Barsels Projekt: Bage et frugt brød

Dagens Barsels projekt
var at mig og Willa skulle lave vores egen variant af et rosin/havre brød. Det styrter ned udenfor og vi er jo sløje - så jeg tænkte brødbagning lige var sagen.

Jeg havde fundet opskriften på nettet igår og tænkt, at den kunne jeg godt trylle lidt med - det handler jo også om hvad man har i sine køkkenskabe - for mig er det vigtigt at bruge af det forråd vi har der hjemme.
Det spare både, tid, penge og benzin at have et godt basis lager i sine skabe - jeg kan næsten altid bage et eller andet hvis der skulle komme uventede gæster - eller lave en lækker grønsags pasta sovs, hvis de kommer forbi til aftensmad : )

Jeg drømte om brødet i nat og bestemte at jeg ville have mit brød skulle smage af tørrede abrikoser - valnødder - mørk chokolade (70 %) med frysetørret hindbær og brun farin til at give det lidt kant. - det er tit om natten mine mad ideer bliver til, nogen gange vågner jeg midt i det og ligger restløs en times tid, imens jeg tænker på det jeg skal bage eller blande sammen i mit køkken næste dag.

Så her til morgen satte jeg mig ned og kiggede opskriften igennem - og der var i forvejen farin i så det var jo alletiders. Til at hjælpe mig havde jeg min lille kok Willa på 2 år og 10 mdr, hun er næsten altid med i køkkenet på sin skammel. Faktisk havde jeg egentlig glemt at udgangs punktet var et rosin brød indtil Willa ufbryder, mor hvor er rosinerne i rosinbrødet - efter hun havde stået og kigget ned i melblandingen hvor alle de andre lækre ting lå og puttede sig (det er Willa der røre og vender ting i dejen). Tænk at hun kunne huske det var et rosinbrød vi havde kigget på igår - ja tit undre det mig de ting hun tænker over. Men i kom en håndfuld rosiner, når nu Willa synes de skulle i.

(opskriften følger under billederne af den lille kok)


Marie og Willa's: Frugt og Chokolade brød
Først tænder du ovnen på 180 grader

Du skal bruge:
200 g Hvedemel
100 g Havregryn
75 g grahamsmel
2 tsk Bagepulver
1 tsk Kanel
1/2 tsk Salt
6 hakkede tørrede Abrikoser
11 hakkede Valnødder
1 håndfuld rosiner
Hakket Mørk chokolade efter smag og behag
2 Æg
3 DL skummetmælk
3 spsk Brun farin
3 Spsk Olie
Og lidt Olie til at smørre formen (der skal kunne rumme 1 liter)

1) Bland alt det tørre + frugt + nødder + chokolade
2) Pisk Æg - Olie - Mælk og brun farin sammen.
3) Vend det hele sammen og smør formen med olie
4) Fyld det ned i formen
5) Nu skal det bages i ca 45 min - når de 45 min er gået stikker du et det med fx en strikkepind eller en gaffel for at se om det er færdigt. Hvis ja, vend det ud på en rist og lad det køle af.

Da det var kølet af serverede jeg det med iskoldt smør : )





Ingen kommentarer:

Send en kommentar