Sidevisninger i alt

tirsdag den 18. september 2012

Drømmehaven - og tanker om os

Jeg sidder her i min 4 v. lejlighed og drømmer om min fremtidige have - det gør jag faktisk tit - men idag har jeg modtaget en fantastisk bog med posten. Signe Wenneberg's "Spis din have". Den har jeg ønsket mig længe - og hun sætter ild til mine havedrømme - jeg hader madspild og drømmer om at kunne give alt det grønne jeg ikke får spist tilbage til naturen enten som kompost eller ved at have høns.
At være selvforsynende i disse finanskrisetider, bare kunne vende den ryggen på visse punkter og sige fuck dig finans krise og fødevarer prisstigninger, her klarer vi os selv et godt stykke af vejen.
Jeg er vild med duften af regn vådt græs - tanken om at den rodede have er perfekt. Jeg vil ha' højt græs og vilde blomster jeg kan kaste mig ned på vat tæpper i og læse tykke bøger, når jeg ikke har hænderne i jorden. Jeg ved det er hårdt arbejde, men hvor jeg dog nyder at frembringe noget - se det gro og høste det.

Jeg ved det ligger et par år ud i fremtiden, men jeg synes at jeg gør godt brug af min lille altan - der er både masser af ktydderurter, tomater, tranebær og jordbær.

Jeg kan bedst lide spiselige haver - det skal kunne bruges til noget, sådan nogen strømlignede nogen med blomster og fint græs er slet ikke mig - jeg vil kunne plukke bær sammen med mine børn, se på pindsvin i brombær krattet - dufte til det hele - det er så vigtigt at det kan bruges (ikke at der ikke godt må være lidt blomster - men så gerne nogen der kan spises i min sommersalat).

Jeg elsker smagen af hjemmelavet marmelade om vinteren - og tanken om at det er noget jeg har lavet. Elsker at se Willa plukke havens overflod og hygge sig med det - lade hende få beskidt tøj og græs i håret.

Så ja drømmehaven må være en rodet have man kan spise : ) - et andet ønske der er højt på ønskelisten er en havestue, som fungere som drivhus - jeg vil ha figner, druer ned under loftet, ferskner, tomater og agurker i det - og et spisebord i midten så vi kan nyde min urskov når vi spiser.

Jeg elsker at drømme - der skal også være udendørs bruser så vi kan tage bad ude fra forår til efterår for findes der noget mere fantastisk end at bade under åben himmel - dog skærmet af en træ halv væg - og lytte til fuglene en tidlig morgen?? jeg elsker det - og noget af det jeg gjorde dagen før Jonathan kom til verden. Det er at leve livet rigtig at være tæt på naturen.

Som familie ønsker vi os at kunne bruge vores fremtidige grund på en måde så man kan bo lige meget inde som ude - vi ønsker os uderum, hvor der fx er lidt overdækket så families computer nørder også kan få lidt frisk luft - masser af sidde kroge rundt om huset med alle slags sol.

Når jeg læser Signe's liste over hvornår man er klar til urbant gartneri kan jeg krydse de fleste af - det er drømmene om min spiselige have der giver mig benzin - DET vil jeg give mine børn! I den her verden er det utrolig vigtig med jord forbindelse og Willa var ikke ret gammel da vi begyndte at lære hende om råvarer i køkkenet - hun ved hvor ting kommer fra, hvordan de føles, hvordan de dufter, hvad de kan bruges til både rå som tilberedte - og hun er snart 3 år.

Jeg ved godt mange synes det er noget fjollet noget - men det er jo os som forældre der bestemmer hvad der vigtigt for vores lille familie - her er det "jord til bord" - tonsvis af børnebøger, ture med madpakker - at tale med vores børn ikke til dem - knus, kram, kys og kærlighed og tryk på ELSKER DIG! - vi gør tingene på vores måde, og det går nu ret godt - der er vægt på empati og det man ikke kan se bliver ikke glemt, vi taler om det vi oplever og i vores hjem er der "mere imellem himmel og jord" (ja altså faktisk er det sted da vidst kun en meter over hvor vi selv betræder jorden?) - Vi favner folk og tager imod dem med et smil og et knus - og her er ALTID plads til en til

Ingen kommentarer:

Send en kommentar