Sidevisninger i alt

onsdag den 26. september 2012

Marie's efterårs tærte

Jeg ELSKER tærter - det er simpel food - du kan putte alt i og det bliver fantastisk - det er ikke krævende mad, men mad du kan lave når det skal gå hurtigt eller til at have med på farten. Kender ikke ret mange der ikke kan lide tærter - jo min morfar - men ellers ikke.

Marie's efterårs tærte (tirsdags aftensmad)

Min dej: 
1 1/2 dl hvedemel
1 dl Grahamsmel
125 g cremefraiche 9 %
50 g flydende margarine
2 spsk vand
1/2 tsk salt (og du kan krydre dejen med alt mulig, kun din fantasi sætter grænser)

Bland det hele sammen og lad det hvile i køleskabet i 30 min - imens du laver fyldet.

Tænd ovnen på 200 grader.

Fyld:
Et godt stykke græskar (det fylder ca 2 håndfulde) i små tern
1 porre i små strimler
5 skiver pamaskinke i strimler eller skinke strimler
1 stor spsk brun farin
Hvidløgs krydderi fra Lidl - salt - Peber - all around krydderi fra santa maria

Ostemasse:
1 dl revet ost (fedt fattig)
2 dl skummetmælk
2 æg
en håndfuld blokfeta i små tern (i aldi og lidl fås en fast salatterns blokfeta der er god at arbejde med i mad)

Sådan gør du -
1) (det der står oppe ved dejen)

2)steg græskar og porre et øjeblik med brun farin på en pande med noget flydende margarine - tilsæt skinke og krydderier

3) bland ostemassen

4) tag dejen ud af køleskabet (hvis der er gået 30 min) - og mas den ud i en tærteform/ildfast fad - der er mest bund - det på siderne sidder næsten altid bare fast.

5) put fyldet i og hæld ostemassen over - sæt i ovnen i ca 35 min

Igår valgte jeg at pynte min tærte med blomstrende thai basilikum der dufter og smager af lakrids



Ingen kommentarer:

Send en kommentar