Sidevisninger i alt

søndag den 23. september 2012

Kære Jonathan - 2 måneder gammel

Igår blev min lille søn 2 måneder
 - tænk at der er gået to måneder siden den søndag han kom til verden, hvor jeg pludselig rejste mig op i sengen og vandet gik med et smæld. Jeg tror aldrig jeg glemmer følelsen af, at gå hen til sygehus nord i morgengryet kl 5 og mærke den allerede lune juli luft på mine bare ben - imens jeg tænkte på at IDAG bliver jeg mor til to.

Der sker så meget, selv om det jo ikke er det vilde (ligesom hans storesøster der pludselig kan tælle til 8 og snart skal i Børnehaven) - idag plaskede han for eksempel for første gang med både arme og ben i badekaret. Og da jeg stod foran spejlet og han opdagede det gav det et helt spjæt i ham og han rynkede sin lille pande - åh hvor mine børn dog fylder mig med uendelig kærlighed (selvfølgelig også deres far, men det er en helt anden historie).

Jonathan er et lille nyt menneske som jeg glæder mig til, at lære bedre at kende - han er helt ny i en stor mærkelig verden - og jeg vil prøve, at hjælpe ham med at komme godt på vej så godt som jeg kan - skubbe de rigtig steder, kramme de rigtig tidspunkter, have lommetørklæder til løbende næser og tårer - og fortælle ham at man sagtens kan være en rigtig mand samtidig med at man er god til at lave mad, vise følelser, gøre rent og altid være klar til at give et knus ((og ikke bange for at give et)) til et menneske der har brug for det.

Da Jonathan var to uger gammel skrev jeg dette til ham:


Kære Jonathan 

Tænk at man skal være så heldig to gange – endnu et fantastisk ønskebarn har valgt vores lille familie. 
Jeg har elsket dig fra den dag jeg stod med min positive graviditets test i hænderne. Der gik heller ikke lang tid før jeg havde valgt dit navn. Jeg har altid godt kunne lide Jonathan , og selvfølgelig brødrene løvehjertes historie, hvor storebror er din navne bror. Jeg kan ikke huske hvordan det kom til mig at det var det du skulle hedde, men da jeg bestemte mig kunne du ikke hedde andet. Kan huske din far pludselig begyndte at tvivle på om det nu var det rigtige navn, da vi kom ud fra gennemscanningen og havde fået at vide at der var en tissemand og du var en lille dreng – jeg blev så gal på ham og gik helt i panik for inden i mit hoved var der simpelhen ikke andet du kunne hedde – jeg tror måske du har været og fortælle mig at det er dit navn – ligesom du også havde fortalt mig at du var en dreng : ) Heldigvis fik jeg klaret den med din far så han også endte med at forstå at det er dit navn! Jonathan – eller Lolathan som Willa udtaler det. Selv om jeg var 99% sikker på at du var en Jonathan havde vi et pigenavn i bag hånden der drømte jeg om Nellie Edith , så det var du nok kommet til at hedde (Eller måske Frida hvis din far skulle bestemme).

Du er yndig – perfekt rundet hoved – og en skøn str baby – lige det jeg havde drømt om – jeg elsker små fine babyer – og du har de yndigste øjne – selv bekendte siger at mig og Mads er utrolig gode til at lave babyer – for dig og din søster er dejlige at se på og meget lette og søde.

Du er nu 17 dage gammel – og en dejlig nem stille baby lige som din storesøster. Du har et godt sove hjerte og lader os let sove 4-5 timer om natten. Du følger med med både hoved og øjne når vi snakker til dig – det  var din sundhedsplejerske meget imponeret over da hun var her, da du var 8 dage gammel. Du har nogen utrolige ben muskler og kan kravle med benene helt op i den anden ende af puslebordet, hvis man ligger dig på maven. Du er også god til at holde hovedet selv , og vi træner allerde en del, med at ligge på maven. Især dig og far. Du er født to dage for tidligt – men det lader til du allerde nu tager rigtig fint på i vægt. Jeg er spændt på at se hvad du vejer når sundhedsplejersken kommer på mandag d. 13/8.

Du kan ikke særlig godt lide at få taget tøjet af når du skal have skiftet din ble, men jeg har dig mistænkt for at det er fordi det går for langsomt med at få noget at spise. Amningen køre perfekt og fra det øjeblik du blev lagt til brystet har du mestreret det at sutte – natur talent.  Vi er et godt team du og jeg – selv om jeg kan mærke jeg lige skal vende mig til at være oppe om natten for at amme igen.

Din far har lavet en teknik når han skifter ble på dig, hvor han hurtigt ligger en ny ble under den anden. Det er fordi du er super god til at tisse på os alle sammen med din tissemand. Det skal gå lyn hurtigt når man skifter din ble. Willa er meget imponeret af at din puha er gul – og så synes hun vidst du er ret god til at slå prutter – plut siger hun og griner.

Kys fra Din Mor, Marie – som elsker dig ubeskriveligt højt

Her får i et lille vers som jeg synes passer så godt til det jeg føler - kan ikke huske hvem der har skrevet det : 



”Et under er hændt mig; En kostelig gave
er sendt mig fra Gud og lagt i min favn.
Et spædt lille væsen med bundløse øjne
har slukket dybt i mig et ubevidst savn.
Ja, dette er underet ingen kan fatte,
en levende gave, et barn der er MIT!
Jeg bøjer mig ned over puden og smiler
og mærker selv smilet – bevæget og blidt.
En lykke jeg aldrig har vidst kunne findes.
En lykke – ufattelig, ordløs og rig,
sprang ud af mit hjerte den nat da jeg hørte
så fjernt disse første små klynkende skrig
Da glemte jeg smerter og tårer.
Glemt var måneders mødige fjed.
Al uro og længsel og angst i mit hjerte,
forvandledes til en usigelig fred.
Jeg bøjer mig ned over puden og smiler.
Åh, barnløse kvinder hvor ynker jeg jer
Kun den der har kysset sit barn når det sover
kan sige: NU ved jeg hvad kærlighed er...”







Ingen kommentarer:

Send en kommentar